آيينآيين، تا این لحظه: 13 سال و 6 ماه و 19 روز سن داره

آيين سلیمانی راد

6علامت بیماری در نوزادان كه هرگز نباید نادیده گرفت

1390/10/11 14:05
نویسنده : مامان ليلي
77,259 بازدید
اشتراک گذاری


بچه‌دار شدن برای اولین بار خیلی لذت‌بخش است اما در عین حال می‌تواند نگران‌كننده هم باشد؛ به‌خصوص وقتی نوزاد شما برای اولین بار بیمار می‌شود. اگر علائم بیماری‌های مهم نوزادان را نشناسید، ممكن است هول شوید و دست و پای‌تان را گم كنید. بعضی از پدر و مادرها با دیدن یك جوش قرمز روی پوست نوزادشان یا با شنیدن صدای یك سرفه از دهان چنان به ترس و وحشت می‌افتند كه نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند اما شما چگونه می‌توانید تشخیص دهید كه كدام مشكل جدی است و كدام نه !مطلب زیر 6 علامت جدی و مهم را به شما یاد می‌دهد كه هیچ‌وقت نباید از آن‌ها به سادگی بگذرید.


 

وقتی سخت نفس می‌كشد


اگر متوجه شدید نوزاد برای نفس كشیدن به سختی تلاش می‌كند، به شكلی كه تند تند و به‌شدت نفس می‌كشد و همچنین عضلات قفسه سینه او به‌شدت بالا و پایین می‌روند و پره‌های بینی نوزاد مدام تكان می‌خورند، حتما این نشانه را جدی بگیرید.

  • نشانه چیست؟

در برخی از بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های ریوی مانند ذات‌الریه ممكن است نوزاد دچار چنین حالتی شود. در درجه اول نوزاد به‌شدت تلاش می‌كند تا نفس بكشد اما اگر به موقع برای درمان او اقدام نكنید، ممكن است دچار خستگی شده و نتواند برای تنفس تلاش كند.

  • چه باید كرد؟

باید هر چه سریع‌تر با پزشك كودك‌تان تماس گرفته یا نوزاد را به اورژانس برسانید.


 

زمانی كه رنگ زرد خطرناك می‌شود


زردی همیشه خطرناك نیست، ولی اگر زردی نوزاد شما به جای كاهش یافتن و برطرف شدن، در حال بدتر شدن است، باید آن را جدی بگیرید.

  • نشانه چیست؟

در بدن همه ما ماده‌زرد رنگی به نام «بیلیروبین» تولید می‌شود كه باید از بدن دفع شود و وظیفه این كار بر عهده كبد است اما نوزادان در اوایل تولد، كبد ضعیفی دارند كه قادر نیست این ماده را از بدن‌شان دفع كند. به همین دلیل بیلیروبین در بدن آن‌ها جمع می‌شود و باعث زرد شدن پوست آن‌ها می‌شود. اگر این زردی از حد خاصی بالاتر رود، روی مغز نوزاد اثر می‌گذارد و ممكن است باعث تشنج و عقب‌ماندگی ذهنی كودك شود.

  • چه باید كرد؟

اگر متوجه زردی نوزادتان شدید، باید او را نزد پزشك ببرید. بیشتر پزشكان پیشنهاد می‌كنند كه برای كمتر شدن زردی به نوزادتان بیشتر شیر بدهید تا بتواند مقداراضافی بیلیروبین را از بدن خود دفع كند. همچنین شما باید چندبار طی چند روز متوالی به پزشك مراجعه كنید تا روند كاهش یا افزایش بیلیروبین را زیر نظر بگیرد. اگر زردی نوزاد همچنان رو به افزایش بود، قدم بعدی آن است كه از نوردرمانی كمك بگیرید و اگر این روش هم جواب نداد، خون نوزاد باید تعویض شود. اما خوشبختانه اگر شیردهی بیشتر و نوردمانی را به موقع انجام دهید، به‌ندرت نیاز به این كار خواهد بود. بیشتر نوزادان می‌توانند بعد از چند هفته كبدی قوی داشته باشند و از شر زردی خلاص شوند.


 

استفراغ سبز رنگ نشانه چیست؟


نوزادان زیاد استفراغ می‌كنند و استفراغ آن‌ها هم دلایل زیادی دارد. مثلا اگر سرفه شدید بكنند، یا گریه آن‌ها شدید شود، یا بیش از حد به آن‌ها شیر داده باشید، ممكن است استفراغ كنند. اما بالا آوردن مایع شفاف سبزرنگی كه شبیه صفراست، یا بالا آوردن استفراغی كه در آن دانه‌های قهوه‌ای مایل به سیاه دیده می‌شود، نشانه‌های بدی هستند و باید جدی گرفته شوند.

  • نشانه چیست؟

استفراغ سبزرنگ صفراوی نشانه آن است كه روده‌های نوزاد دچار گرفتگی شده‌اند و استفراغی كه در آن دانه‌های پررنگ شبیه دانه‌های قهوه دیده شود نشانه خونریزی در معده نوزاد است. همچنین استفراغ كودك به‌دنبال خوردن ضربه به سر، نشانه بدی است و نیاز به پیگیری دارد.

  • چه باید كرد؟

اگر متوجه این علائم شدید، از خوراندن مواد خوراكی به او خودداری كنید و نوزاد را به نزد پزشك یا بیمارستان ببرید.


 

برای تب بالای 38 درجه چه كنیم؟


اگر نوزاد شما كمتر از 3 ماه سن دارد و درجه دمایی كه از راه مقعد اندازه‌گیری كرده‌اید، بالاتر از 38 درجه است، نباید تب او را نادیده بگیرید.

  • نشانه چیست؟

تب در نوزادان، علامت بیماری‌های زیادی می‌تواند باشد. از یك سرماخوردگی ساده تا بیماری مننژیت. به همین دلیل هم هست كه پزشكان تب را در كودكان زیر 3 ماه، بسیار جدی دنبال می‌كنند تا دلیل آن را مشخص كنند.

  • چه باید كرد؟

درصورتی كه متوجه دمای مقعدی 38 درجه یا بالاتر شدید، حتما با پزشك كودك‌تان تماس بگیرید. در این سن، لازم است كودك در بیمارستان بستری شود و آزمایش‌های لازم برای او صورت بگیرد تا علت تب او مشخص شود. برای كودكان بالاتر از 3 ماه كه سیستم ایمنی بدن‌شان تكامل بیشتری پیدا كرده، تب به این حد جدی و خطرناك نیست.


 

چه زمانی دچار كم‌آبی می‌شوند؟


كم‌آبی یا دهیدراتاسیون، مشكلی است كه در این روزهای گرم بیشتر از هر زمان روی می‌دهد. گرمای بیش از حد هوا سبب می‌شود تا نوزاد بیش از حد دچار تعریق شده و آب بدنش را از دست بدهد. در این شرایط ادرار نوزاد كاهش پیدا می‌كند.

  • نشانه چیست؟

اگر نوزاد شما پوشكش را به مقدار كافی خیس نمی‌كند، حتما دچار كم‌آبی شده. برای نوزادان زیر 6 روز، به ازای هر روز سن، باید یك پوشك خیس ببینید و بعد از آن، دیدن روزی 6 پوشك خیس نشانه كافی بودن میزان ادرار نوزاد است. یعنی برای یك نوزاد 3 روزه 3 پوشك خیس در روز كافی است، برای یك نوزاد 4 روزه 4 پوشك خیس و برای نوزادان 6 روز به بالا روزی 6 پوشك خیس. سایر علائمی كه می‌توانند كم‌آبی را به شما هشدار دهند عبارتند از: گود افتادن چشم‌ها، نداشتن اشك زمان گریه نوزاد و در موارد شدیدتر، حالت بی‌حالی و خواب‌آلودگی.

  • چه باید كرد؟

اگر متوجه چنین علائمی شدید، باید هر چه سریع‌تر به پزشك كودك‌تان یا به اورژانس زنگ بزنید. بر خلاف تصور والدین، دادن آب به نوزاد در چنین شرایطی كار صحیحی نیست چون ممكن است باعث شود مواد معدنی موجود در خون نوزاد رقیق شده و نوزاد دچار تشنج شود. اگر با پزشك تماس بگیرید ممكن است دستور تهیه شربت نمك و شكر را به شما یاد داده یا از شما بخواهد پودر ORS یا همان سرم خوراكی برای نوزادتان تهیه كنید. نوشیدن سرم خوراكی به درمان نوزاد كمك می‌كند.


 

كبودی لب‌ها علامت چیست؟


كبود شدن لب‌ها، زبان و دهان یعنی تغییر رنگ و آبی شدن آن‌ها نشانه‌ای است كه حتما باید به سرعت به آن رسیدگی شود.

  • نشانه چیست؟

كبودی لب‌ها و دهان نشانه آن است كه تنفس نوزاد شما در خطر است و این یعنی اكسیژن كافی به نوزاد نمی‌رسد.

  • چه باید كرد؟

اگر این علامت را دیدید بهتر است هر چه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید.



پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

نگين
7 آذر 90 15:21
سلام دوست خوبم اميدوارم كه هميشه خوب و خوش و سلامت باشيد .
سعیده مامان آرتین (شازده کوچولو)
7 آذر 90 19:11
اطلاعات جالبی بود. ممنون. در ضمن از آشناییتون خوشبختم.