آيينآيين، تا این لحظه: 13 سال و 6 ماه و 19 روز سن داره

آيين سلیمانی راد

از شیرگرفتن کودک به روش صحیح

1391/2/10 11:49
نویسنده : مامان ليلي
2,272 بازدید
اشتراک گذاری

شیرخواران را چگونه از شیر بگیریم؟  شکلک های محدثه

 --------------------------------------------------------------------------------

شیر خوردن علاوه بر آنکه تغذیه کودک محسوب می شود ،موجب تفریح ،سرگرمی ،آرامش، تسکین آلام و مهرورزی کودک با مادر نیز هست علاوه بر اینها عادت بسیار قوی و غالبی است که ترک آن واقعا دشوار و دردناک است لذا به جهت  مراعات حال کودک لازم است لا اقل از یک ماه قبل ،تمهیداتی اندیشید و با درایت و هوشمندی کودک را با کمترین میزان مشقت از شیر گرفت .

--------------------------------------------------------------------------------

 گاهی مادران ناخواسته از روی محبت و یا تنبلی و کم حوصلگی،کودک خود را در ماههای آخر شیر دهی بیشتر از گذشته به شیر خود وابسته می کنند در حالیکه لازم است در ماههای آخر، شیر دادن به نوزاد با یک سیر نزولی کاهش پیدا کرده و وابستگی های کودک به تدریج کم شود اما مادر، مسیر را برعکس پیموده و کار را برخود و کودکش دشوار می نماید .این اشتباه وقتی پیش می آید که مادر شیر را جایگزین کارهای مختلفی می کند که در مواقع لزوم می توانست مشکلات کودک را حل کند .فرضا کودکی زمین می خورد و گریه می کند .در چنین موقعیتی مادر با اقدامات مختلفی مثل بغل کردن و راه بردن ،بازی کردن و... می تواند کودک را آرام کند اما به جای این اقدامات، شیر را انتخاب می کند و به مرور او را عادت می دهد که در موارد مشابه نیز همین خواسته را داشته باشد.لذا در هنگام ترک عادت شیردهی در چنین مواقعی،بی قراری کودک دوچندان خواهد شد .

 

از دیگر عادتهای غلط در این خصوص "عادت کودک به مکیدن سینه مادر" درهنگام خواب است. استفاده از لفظ مکیدن به جای شیرخوردن، به این دلیل است که گاهی کودک به اندازه کافی غذا خورده و میلی به خوردن شیر ندارد و تنها برای سرگرمی به سینه مادر متوسل می شود.در این صورت مادر می تواند به روشهای دیگری نیز با صرف وقت و حوصله، کودک را سرگرم کرده و بخواباند .

 بقیه مطلب را در ادامه مطلب بخوانید.. شکلک های محدثه

 

 

 

 

به هر حال مادر باید توجه داشته باشد که لااقل از یک ماه قبل از پایان شیردهی طفل را به تدریج برای ترک عادت آماده کند این آمادگی بیشتر از آنکه برای سهولت کار مفید باشد، برای روح و روان او مفید است.کودکی که یکباره از شیر گرفته می شود ضربه ی سختی می خورد که گاهی می تواند جبران ناپذیر باشد .چه بسا  بیماری هایی همچون ترس های شدید،اضطراب ،عصبیت و... ممکن است با این روش در روح و روان کودک استارت زده شود.

 

بهترین وقت پایان شیردهی انتهای دوسالگی (دو سال قمری)کودک است

 

 

 وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ كامِلَیْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ یُتِمَّ الرَّضاعَة‏....(بقره؛233)

 

مادران باید دو سال تمام فرزندان خود را شیر دهند اگر می خواهند شیر کودک را تمام بدهند...

 

به هیچ وجه نباید قطع شیر یک مرتبه انجام شود .البته از زمان قطع شیر باید در تمام طول روز در مقابل اصرارکودک مقاومت کرد اما شب وقتی که کودک خواب است و از روی گرسنگی و عادت در جستجوی سینه ی مادر است ،تا دو – سه –یا چهار شب (بنابر شرایط کودک)می توان به او شیر داد

توجه داشته باشید روز اولی که کودک را از شیر گرفته اید،کودک بسیار مضطرب و عصبی است باید شب را راحت و آسوده بخوابد .اگر قرار باشد شب را هم با استرس و ناراحتی سپری کندبه شدت تحت فشار عصبی قرار خواهد گرفت. این فشار روحی چیزی نیست که ما همان آن متوجه آن شویم .این آسیب دیدگی بعد ها خود را به شکل مرضها و عادات بد دیگر نشان خواهد داد .البته باید توجه داشته باشیم قبل از آنکه کودک از خواب بیدار شود و متوجه اقدام مادر شود در همان حال که خواب است به او شیر داده شود. هرچند اگر هم بیدار شده و متوجه شود کاملا هوشیار نخواهد بود و چندان جای نگرانی نیست.  می توان تا دو بارهم به کودک شیر داد به هر حال آنچه مهم است این است که بگذاریم خواب راحتی داشته باشد تا خستگی ها و ناراحتی های روز گذشته از ذهن و قلبش دور شود .اما بعد از شب سوم لازم است شبها نیز وعده ی شیر او قطع شود .بسیاری از کودکان بعد از این، خودبخود تسلیم شده و دیگر اصراری ندارند اما برخی نیز بسیار وابسته  بوده و تا مدتها مقاومت می کنند باید با حوصله و نهایت مهربانی کودک را سرگرم کرده و دوباره خواباند.

 

نکته ی مهم دیگر این است که وقت خواب یکبار دیگر به کودک غذا بدهیم و از سیر بودن او مطمئن شویم اگر کودک از خوردن، امتناع می کند باید غذا را در حین بازی به نحوی که خیلی نمود نداشته باشد به او بخورانیم .به هر حال لازم است کاملا سیر بخوابد زیرا کودکان در فواصلی که از خواب بیدار می شوند بعید است غذا بخورند بنابراین باید شام کوذک به نحوی باشد که بتواند او را برای تمام مدتی که خواب است سیر نگه دارد .

 

 

 

در طول روز نیز لازم است کودک را با اسباب بازیهای جدید (که برای کودک تازگی داشته و او را به بازی و کنجکاوی تحریک کند)و خوراکیهای دلخواه، سرگرم نمود .یکی دو روز اول باید به هر طریقی شده کودک را از غصه خوردن و گریستن بازداشت .چنانچه کودک با خوردن برخی چیزها که عرفا به آن "هله هوله" می گویند،آرام می شود نباید ممانعتی نمود یکی دو روز اول آنچه بیشترین اهمیت را دارد این است که آلام روحی کودک را کم کنیم. در روزهای آتی می توانیم او را به سمت غذا های مفید هدایت کنیم .عجله لازم نیست. هرچند اگر بتوانیم از همان ابتدا بدون آنکه کودک اذیت شود؛ او را با میوه یا آب میوه سرگرم کنیم، بهتر است . بازی با کودک نیز دراین ایام باید بیش از گذشته باشد .بهتر است پدر در این کار همکاری فعالی داشته باشد .برخورد زیاد کودک با مادر،ممکن است کودک را بیشتر آزرده کند .پدر می تواند با انجام بازیهای مهیج و بردن کودک به اماکن تفریحی، کمک موثری به او نموده و یک باب دوستی بسیار مفیدی را بین خود و کودک بگشاید و از این فرصت برای تامین عواطف لازم، جهت روابط بهتر با او در روزهای آتی استفاده کند.

 

ضمنا به خاطر داشته باشید که هیچ گاه  برای ممانعت کودک از شیر خوردن از روشهای وحشت آور و یا خشن استفاده نکنید کودک را نگران حال مادر نکنید که این مطلب دلهره و غصه بزرگتری برای اوست.  بلکه تنها با تلخ نمودن سینه مادر و استمرار آن، کودک را از خوردن شیر بازدارید و با حوصله مقاومت کنید .چنانچه یکبار دروغ شما آشکار شود، دفعه دوم باید دو برابر قبل، برای اقناع کودک زحمت بکشید.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)